Elektroniczne usługi dla mieszkańca

Społeczeństwo informacyjne XXI wieku to takie, które w pełni wykorzystuje potencjał możliwości informatycznych.

Oprogramowanie dla społeczeństwa

Firmy informatyczne prześcigają się w wydawaniu nowych, ulepszonych wersji oprogramowania mającego na celu zwiększenie zadowolenia obywatela.

Możliwości informatyczne są na takim etapie, że barier technologicznych praktycznie nie ma. Liczy się pomysł i jakość wykonania. Programy informatyczne dla obywatela są obecnie bardzo popularne. Widać to po organach państwowych, które to udostępniają oraz zachęcają obywateli do korzystania z nowych narzędzi informatycznych.

Będąc w okresie rozliczenia rocznych zeznań podatkowych widzimy, że ministerstwo udostępniło portal e-PIT do rozliczenia z podatku. Z tego narzędzie skorzystało 16 milionów obywateli! Dla porównania w roku 2014 było to jedyne 5 milionów. Na tej podstawie wyraźnie widzimy, że społeczeństwo chce korzystać z systemów informatycznych dedykowanych dla obywatela.

Idąc dalej możemy sprawdzić ilość punków karnych przez internet, również jest to nowe narzędzie informatyczne, które w zeszłym roku udostępniło ministerstwo.

Eusługi

Oprogramowanie pochodzące z ministerstw jest w pełni darmowe i funkcjonalne, jednak w pewnym stopniu ograniczone. Sprowadza się jedynie do najważniejszych zagadnień na linii państwo – obywatel.

Czytaj również: Cyfrowa przyszłość urzędów

Prawdziwa oferta programów dla obywatela jest domeną firm informatycznych. Każda gmina pracuje w oparciu o jakieś rozwiązanie biznesowe. Nie ma to nic wspólnego z rządem i jego programami. Wybór przez gminę odpowiedniego oprogramowania powinien uwzględniać również warianty dla mieszkańca.

Wraz z pakietem narzędzi dedykowanych stricte dla urzędu, takich jak obieg dokumentów, finanse, kadry, płace, podatki, itp. powinny się znaleźć aplikacje dedykowane dla mieszkańców.

Takimi rozwiązaniami mogą być:

  • opłata za śmieci
  • opłata za wodę
  • wniosek o nowy dowód osobisty
  • aplikacja mobilna
  • automatyczne przypominanie o zapłacie

Takich opcji jest dużo więcej. Wszystko jednak zależy od gminy, czy miasta, w jakim stopniu udostępnić narzędzia obywatelowi. Oczywiście wszystko wiąże się z ceną. Im większa cena tym więcej możliwości i udogodnień, choć nie zawsze.

Usługi w jednym miejscu

Najlepsze rozwiązania to takie, do których mamy dostęp z jednego miejsca. Dobrym rozwiązanie jest aplikacja mobilna, która wszystkie dostępne usługi zamyka w jedną aplikację. Mamy szybki dostęp do wybranych usług, z możliwością działania oraz interakcji.

Tak samo z portalem internetowym. Gromadzi on elektroniczne usługi dla obywatela w jednym miejscu. Możemy z jednego miejsca zapłacić za śmieci, ale także złożyć wniosek o dowód, czy sprawdzić status sprawy.

Nowoczesne systemy biznesowe dla obywatela są teraźniejszością i możemy być pewni że wraz z kolejnym rokiem usług i dostępności będzie tylko więcej.